Zabawa tematyczna to sposób spędzania czasu z naszymi dziećmi, który wspaniale rozwija komunikację. Zarówno rozumienie mowy, jak i mowę czynną. Koncentrację uwagi, naprzemienność działania, naśladownictwo, rozwój poznawczy (wnioskowanie, umiejętność planowania własnych aktywności), rozumienie emocji, logiczne myślenie, pamięć – wszystko, to, co jest bazą dla prawidłowego rozwoju języka. Nie jest to nic odkrywczego ale w dzisiejszym “zagonionym” świecie, w którym czasem późno wracamy do domu, dzieci chodzą na rozmaite zajęcia dodatkowe- zabawa tematyczna bywa czasami zredukowana do minimum. Ja w gabinecie odtwarzam za jej pomocą wszystkie sytuacje, które dotyczą dzieci w dniu codziennym. To moja jedyna możliwość, żeby ćwiczyć słownictwo adekwatne do tego, które jest potrzebne dziecku w danym wieku. Mamy, które są obecne na zajęciach, często mówią mi, ze w domu brakuje czasu, czasem brakuje pomysłów. Czasem dzieci więcej czasu spędzają przed telewizorem czy komputerem niż bawiąc się tematycznie. Jak więc zabawę wykorzystać do rozwijania rozumienia i mowy czynnej?

Zabawa tematyczna a rozwój językowy dziecka

Budujmy sytuacje dnia codziennego: wyjście na plac zabaw, czynności domowe, przedszkole, zakupy. Odtwarzajmy pomieszczenia i miejsca . Ćwiczymy nazwy czynności, przedmiotów, wprowadzajmy kategorie: meble, zabawki, naczynia, ubrania. Trenujemy relacje przestrzenne: “Gdzie postawimy kubek? Aaa na stole” “Na czym siedzi lala-mama. Na ławce.”, “Co leży na łóżku? Książka, poduszka.” Trenujemy relacje czasowe- “rodzinka” najpierw zje obiad a potem pójdzie na plac zabaw. Ćwiczymy funkcie przedmiotów – lala mama odkurza odkurzaczem, jednocześnie wprowadzamy czasownik . Ćwiczymy logiczne myślenie, przewidywanie, wnioskowanie- “Co musimy naszykować dla lali córeczki, idzie się kąpać (mydło, szampon, ręcznik). Czym wysuszy włosy? Co jeszcze trzeba zrobić przed pójściem spać? Będziemy gotować- co jest nam potrzebne? Jednocześnie modelujemy dziecku budowę zdań, odmiany rzeczowników. Pracujemy cały czas na konkretach więc rozwijamy rozumienie. Trenujemy polecenia: “Połóż książkę na łóżku, lala mama poczyta córeczce”, “Schowaj ubranka do szafy/do pralki”.

Zabawa tematyczna wspiera rozwój językowy dziecka.

Zabawa tematyczna wspiera rozwój językowy dziecka.

Dzieci chętniej i łatwiej przyswajają, i wykonują pewne polecenia w zabawie niż w rzeczywistych sytuacjach- kiedy akurat mogą nie mieć na coś ochoty:). Fajne jest to, że za pomocą tych samych zabawek możemy aranżować zabawę odpowiednio do wieku i możliwości. Dobierając liczbę elementów i stopniowo rozbudowując ilość rekwizytów . Co za tym idzie słów, nazw, poleceń. Taka stymulacja rozwoju komunikacji wpływa na umiejętności takie jak: rozumienie mowy/języka ale także sytuacji społecznych, planowanie własnych aktywności, lepsze zapamiętywanie poleceń, koncentrację uwagi. Na pewno znacie z doświadczenia takie sytuację, gdy macie wrażenie, że musicie przypomnieć dziecku każdy element aktywności, którą ma wykonać. Że musicie co chwilę przypominać, co miało zrobić. Ponadto zabawa tematyczna wspiera rozwój motoryki malej. Za tymi wszystkimi obszarami musi pójść rozwój mowy czynnej. Poszerzenie słownictwa, zdania, opowiadanie, sprawny dialog. Co fajniejsze u dzieci dwujęzycznych lub wielojęzycznych poprawa takich bazowych umiejętności przejawi się korzystnie w każdym z języków, którymi otoczone jest dziecko. Są to sprawności, które będą wspierać ogólny rozwój językowy dziecka. Wbrew pozorom zabawa tematyczna nie jest dla naszych dzieci taka łatwa. Często krótko się koncentrują, nie potrafią ułożyć pomieszczenia czy sytuacji, zaplanować, co robimy dalej. Bawmy się więc tematycznie z naszymi dziećmi.